Outstation ke Kota Kinabalu Sabah (Day Trip) di Hari Lahir Aku

18 Oktober merupakan tarikh hari lahir aku. Kebetulan pulak pada 18/10/2012, aku telah pun ditugaskan untuk mengikuti rombongan ke Kota Kinabalu, Sabah atas urusan mesyuarat bisnes kat sana. Satu tiket pergi balik jer dah RM800 kut sorang, pergi balik hari pulak tu, kalau guna duit sendiri jangan haraplah. Peluang untuk naik kapal terbang ni untuk aku memang susah nak dapat, kalau kerja kat syarikat aku yang sebelum ni memang tersangat jarang la aku nak dapat (memang tak pernah pun sebenarnya), tapi kali ni disebabkan syarikat sangat berkemampuan, 4 orang dihantarnya sekaligus cuma untuk hadir pada satu mesyuarat pengenalan dengan prospek. Tugas aku mudah jer, cuma catat nota mesyuarat jer...haha..

Jadinya bermulalah episod perjalanan sehari ke negeri di bawah bayu. Pagi-pagi aku dah sampai depan ofis, malangnya partner keje aku dekat sejam lewat. Aku sampai ofis pukul 6.40am, mamat tu sampai 7.30am. Nak kena check-in kat LCCT pukul 8.30am. Aku pulak bukan jenis pecut punya orang, aku bawak ikut had laju la, naik pulak tu kereta aku sendiri lagi la tak laju. Buat apa aku nak susahkan diri aku kena speed trap, aku dah datang awal kan? Orang lain yang lewat. Parking kat LCCT terus sebab sehari baru RM33 jer. Malangnya bila sampai waktu check-in, dah terlewat. Memandangkan aku pegang duit advance syarikat kasi, aku bayar jer la denda lewat check-in untuk 2 orang RM20. Mamat yang lambat tu sempat pulak dia check-in. Aku tak nak la claim kat dia sebab dia adalah orang yang boleh sain macam-macam dan berkepentingan jadinya aku pun pendamkan jer la.

Tapi takperlah, aku cuba lupakan ketidakpuashati aku tu sebab last aku naik kapal terbang dulu adalah waktu aku berhoney moon dengan isteri aku di Phuket. Jadinya excited..excited..

Bergambar sebelum berlepas

Pass tiket aku yang aku kena bayar RM10..Ggrrrr.....

9.10am: Tangga nak naik kapal terbang

Kapal terbang AirAsia yang lain kat sebelah

Kabin dalam kapal terbang Airbus AirAsia

Landasan LCCT

Lama jugak nak tunggu kapal terbang ni terbang, ada la dalam 30 minit jugak.

Pramugari comel muka garang tengah buat demo pakai life safety jacket

Pandangan bawah

Putrajaya!!

Menu makanan dalam flight AirAsia. Kena bawak banyak duit kalau nak makan dalam flight ni.

Yea! Memang perut aku pun dah lapar sebab tak sarapan pagi tadi.
Kalau aku tahu mamat tu nak datang lambat, baik aku sarapan kat mamak dulu..(tak habis-habis lagi tak puas hati aku..akaka
Pak Nasser's Nasi Lemak

Ahhh..baunya menusuk lubang hidung..
Rupanya nasi lemak ni diorang hangatkan balik guna microwave. Punya la panas waktu aku dapat nasi lemak ni. Tapi lapar punya pasal, hentam sampai licin.

Muka lega kekenyangan..haha..

2 jam kemudian...perairan Sabah..

12.20pm..mendarat di Kota Kinabalu Sabah

Ketibaan Domestik

Check-in
Kat Sabah ni, untuk warganegara Malaysia daripada Semenanjung, diorang akan isu satu slip yang mana kita kena simpan baik-baik slip tu. Kalau hilang slip tu, susah la nak menjawab bila nak balik karang.

Singgah makan tengah hari kat satu kedai ni nama dia Sala Thai Restaurant, memang sedap lauk-pauk dia. Teruja aku makan nasi campur kat situ. Pulak tu bos bayar, lagi la seronok..haha..

Kompleks Karamunsing-Tempat pertama yang dituju

Dalam Kompleks Karamunsing-Macam-macam kedai ada

Sabah Electricity depan Kompleks Karamunsing

Kedai Sabah Electricity
Habis jer mesyuarat dengan prospek, staf syarikat yang memang ditugaskan kat Sabah ni bawak la kitorang ke satu tempat membeli belah ni.

Persatuan Penjual Ikan Masin Bandaraya Kota Kinabalu
Kat sini aku tapau satu kilo ikan bilis. Harga aku dapat RM18 jer! Murah tak hingat! Tapi brader yang bawak kitorang kat sini la yang tolong kautim kan.

T-shirt Sabah
Satu perkara yang aku suka buat bila pergi melancong, beli t-shirt kenang-kenangan. Aku beli sepasang untuk aku dan isteri yang tercinta. Oh, aku beli jugak fridge magnet. Jumlah kos RM35. Jumlah semua termasuk ikan bilis RM53. Jadi la tengah-tengah bulan lagipun aku ada dapat duit advance sikit untuk outstation ni.

Fridge magnet, mutiara dan hadiah kenang-kenangan
Memandangkan masih awal lagi untuk tunggu flight pukul 9.30pm, lepak la kitorang kat satu tempat kedai minum ni. Yang aku terkilannya, geng aku ni diorang agaknya diet kut. Boleh makan pizza jer tu pun petang pastuh makan malam tak. Bos yang payung makan tengah hari pulak amik flight awal jadinya tak sempat nak pow dia makan malam. Jadinya, duduk jer la kat meja tu sambil ngadap coke lagi segelas yang kena bayar sendiri.

Pukul 8.47pm, satu SMS masuk kat fon aku kata flight delay ke 11.35pm. Tapi kena jugak check-in sebelum jam 9.30pm. Aku sebenarnya dah duk risau diorang ni boleh rileks2 jer nak pergi airport. Sampai kat Terminal 2 Kota Kinabalu tu, terus ke kiosk check-in 5 minit sebelum 9.30pm. Ada pulak makcik depan kitorang ni terkial-kial duk tekan sana-sini nak check-in jugak. Bila sampai turn, dah terlebih 2 minit, terus tak boleh check-in lagi dah. Terpaksa check-in manual, kena denda lagi sorang RM10. Jumlahnya RM30, aku yang kena bukak dompet aku hokehh! Alasannya, aku pegang duit advance..Hellooo..itu advance untuk aku sorang ye, bukan untuk satu team..aku dah mula berbulu dengan mamat yang 'lambat' ni. Tapi aku simpan 'perasaan' aku tu sebab aku ada agenda lain. Dah la perut tengah lapar tak dapat nasi..Gggrrr...

Kaunter Check-in nak balik

Tunggu flight delay
Pukul 11.35pm: flight yang selepas 10.30pm sampai dulu, flight pukul 9.30pm tak sampai lagi.

Kedai Made in Sabah pun dah tutup dah
Pukul 11.47: Baru dapat naik flight balik KL.

Ni jer gambar kenangan yang sempat amik kat Kota Kinabalu
Untuk trip yang seterusnya, aku tarik diri daripada pergi. Bagi peluang kat orang lain pulak. Tapi kalau ada peluang melancong ke sana, memang aku akan pergi lagi ke Kota Kinabalu ni. Aku sampai rumah pukul 4.30am sebab hantar geng-geng aku ni balik dulu. Esoknya masuk ofis balik tengah hari.