Buku-buku Inspirasi Pilihan JayHemSem

Antara kegemaran aku apabila pergi shopping kompleks adalah memasuki kedai buku. Sebenarnya ada macam-macam sebab kenapa ada orang suka baca buku dan kenapa ada orang tak suka baca buku. Aku sebenarnya bukanlah pembaca buku yang tegar, rasanya dah lama betul aku tak beli buku. Biasanya kalau aku beli buku pun, buku tu mesti ada kepentingan tersendiri. Selalunya aku akan guna Google jer untuk carik buku versi e-book buku yang aku nak.

Pada aku la kan, kegunaan buku adalah untuk mencetuskan idea untuk apa tindakan kita dalam situasi yang tertentu. Memandangkan aku kini dalam proses mencari kerja, perkara yang paling penting dalam proses mencari kerja adalah temuduga kerja. Jadinya buku-buku kat bawah ni lah yang sepatutnya seorang pencari kerja baca bagi membekalkan idea untuk apa yang perlu dijawab atau lakukan ketika ditemuduga.

Answering Tough Interview Questions for Dummies

Handling Tough Job Interviews

Hired!: How to Use Sales Techniques to Sell Yourself On Interviews

Satu buku pun aku tak beli sebenarnya. Buku kat bawah ni jer aku dah jumpa guna Google versi e-booknya dan aku dah download dah pun cuma tak habis lagi baca:


Get a Life, Not a Job: Do What You Love and Let Your Talents Work For You

Selain buku-buku pasal nak carik kerja, aku jugak suka baca buku pasal macam mana nak mencari kekayaan. Satu pepatah jer la senang nak ungkapkan resepi nak mencapai kejayaan ni, "Work Smart, Not Hard", tapi sebelum jumpa kaedah "Work Smart" tu, kena la "Work Hard" dulu.

Train Your Brain to Get Rich:
The Simple Program That Primes Your Gray Cells for
Wealth, Prosperity, and Financial Security
Di samping tu, untuk kekal dalam dunia pekerjaan ataupun perniagaan, buku-buku di bawah ni merupakan aset yang sangat berharga:

1. Perfect Phrases for Dealing with Difficult People
2. Perfect Phrases for the Sales Call
3. Perfect Phrases for Executive Presentations
Sambil-sambil duk tengok-tengok buku yang ada, terjumpa pulak buku berkenaan benda yang aku sekarang ni suka baca:

A Quick Start Guide to Cloud Computing
Marilah kita amalkan budaya membaca!

You Might Also Like

0 komen