White Space International..Apa Tu?

Dah Raya dah pun. Tak sempat aku nak update blog aku waktu bulan puasa hari tu. Blogger pun dah ada layout admin baru dah ni. Duk tengah try sekarang ni, dahsyat jugak, simple dan clean. Aku cerita pasal Raya aku nanti-nantilah, banyak rumah dan makanan nak kena try dulu. Tu belum lagi masuk kenduri kahwin 2-3 minggu akan datang yang nak kena pergi ni.

Okay, bulan lepas ataupun bulan puasa merupakan bulan yang agak busy lah. Aku ingatkan bulan puasa bolehlah rileks, rupanya bulan puasa la jadualnya dengan jem jalan rayanya yang lagi 'hectic' daripada bulan-bulan biasa. Di samping tu pulak, aku duk pulun tolong isteriku yang tercinta untuk carik kerja. Hari-hari aku dan isteri ngadap Jobstreet lah, JobsDB lah, JenJobs lah, JobsMalaysia lah termasuklah Mudah.my dan jugak Google untuk mencari tempat yang paling sesuai untuk membina kerjaya isteriku ini.

Kebetulan pulak, pada 17 haribulan merupakan hari Nuzul Quran yang mana Selangor bercuti. Bini aku kerja kat KL jadinya dia tak cuti tapi walaupun sepatutnya dia kerja, dia tetap lari sekejap untuk pergi interview kerja. Kalau bos dia tahu, mesti bos tu cam risau la kan? Bos mana yang tak risau kalau pekerja dah la company kecik, pekerja pulak asyik lari jer. Sapa nak buat kerja? Kalau amik pekerja baru pun, sapa nak train kasi cekap macam pekerja yang lama? Tapi semua cabaran tu setiap bos kena hadapi la kan? Balik pada interview tadi, aku rasa bini aku apply lebih daripada 20 job application kut dalam Jobstreet, dapat 2-3 interview jer. Salah satunya yang ni la aku nak cerita dah aku pun pergi ikut sekali.

Mula-mula tu aku baca, apa ke bendanya White Space International ni? Tak pernah dengar pun? Bukak dia punya website, baru la aku tahu yang company ni buat macam virtual office. Aku pernah jugak la pasang cita-cita nak sewa ofis virtual ni tapi bekerja dari rumah. Aku dah pernah nak try, tapi aku rasa jiwa aku ni tak boleh la kerja kat rumah. Kena pergi ofis jugak baru ada feel nak buat kerja. Tu la kan, iman bisnes tak kuat..hahaha..Banyak bercerita pulak aku ni, meh aku tunjuk gambar sikit:

Whitespace punya promo banner kat luar pintu
Takde la mahal kan? RM99 jer sebulan untuk dapatkan semua servis2 yang disenaraikan tu. Nak bukak website diorang ek? Nah..ni website diorang http://www.whitespaceinternational.com/. Aku tak dapat komisyen pun promote tempat diorang ni.
Tunggu giliran untuk interview kat reception lounge
Tengok tempat dia cam cosy jer. Best jer lepak, sofa pun empuk, ada magazine, ada suratkhabar dan ada TV lagi. 2 biji TV lagi uuuu...
LCD TV kat dinding
Tu apsal pulak ada gambar bontot orang pulak kat TV sebelah kanan tu. Haiyaa...Tapi TV dia sound dia pasang slow jer la, dah kata ofis kan, takkan nak buat macam rumah sendiri pulak.
Aku dan calon interview
Mesti kena ada jugak muka aku...dah nama pun blog JayHemSem.. Daripada apa informasi yang aku dapat selepas isteri aku habis interview, receptionist kat kaunter tu (nama dia Farah) merangkumi Executive Business Administrator yang ditawarkan dalam iklan kerja Jobstreet. Si Farah tu katanya nak berhenti sebab nak sambung belajar jadinya bos dia nak cari pengganti la. Ofis ni kecik jer, kalau lelama dalam tu rasa macam sunyi dan bosan la pulak. Tapi gaji yang ditawarkan katanya ada la dlm RM2k mungkin.

Waktu kat White Space tu, aku terperasan satu nama company yang aku macam pernah dengar jer walaupun aku ni bukan pengguna iPhone:

Makmal Table Four.us
http://www.tablefour.us/ ni satu tech company Malaysia yang mana dia punya product director satu sekolah dengan aku. Tak sangka pulak boleh ada lab developer kat tempat ni. Dulu aku pernah kerja jadi Web Developer tapi ofisnya kat rumah condo. Memang best la, kerja pakai baju biasa jer, ngadap PC, bos pasang lagu kuat tak hingat, sambil2 tu minum nescafe 2-3 cawan sambil buat kerja. 6 bulan kemudian aku dapat offer kerja tempat lain dengan gaji lebih sikit, terus aku cabut..haha..

Apa pun, hasil daripada interview ni takde dengar cerita apa pun. Katanya lepas raya baru boleh tahu keputusan sama ada dapat kerja ke tak. Isteri aku dah terima tawaran kerja tempat lain dah pun. Okaylah, aku nak kena bangun awal pagi ni sebab pergi kerja sekali dengan isteri. Kira okaylah jugak kan, sebelum ni drive sengsorang rempuh jem, sekarang ni bini dah teman jadinya takde la boring sangat...betul tak?

You Might Also Like

0 komen