Selamat Hari Raya & Selamat Hari Lahirku

Dah nak habis dah Raya tahun ni baru aku nak update blog aku ni. Sekarang ni ramai orang just update Facebook jer, jadi blog ni kureng sikit. Tapi Facebook tak boleh nak simpan cerita-cerita lama tak macam blog, tapi masing-masing ada kurang dan lebihnya. Kebetulan pulak besday aku jatuh pada hari Ahad, so aku lepak rumah jer lah pagi-pagi ni. Biasanya orang kalau hari Ahad bangun lewat, tapi aku hari Ahad aku bangun awal pastu layan semua benda yang aku sempat nak buat time hari biasa, selalunya catch up balik dengan benda-benda online aku la.

Sejak beberapa minggu ni, antara tugasan aku banyak melibatkan design2 pulak. Tiba-tiba di saat seorang artis digital diperlukan, time tu la jugak orang yang ada kemahiran tu berhenti. Memandangkan tiada siapa lagi yang mahir, terpaksalah orang yang ada pengetahuan sikit-sikit menjadi bidan terjun. Orang itu tak lain dan tak bukan, Aku Seorang Jay! Tugas artis digital ni nak kata senang pun tak, nak kata susah pun tak jugak. Asalkan tahu format dan software apa nak pakai, memang boleh buat. Satu jer la benda yg aku tak suka bila jadi artis digital ni, perlukan ilham dan perlukan masa. Bab ilham tu yg aku lemah sikit, aku ni bukannya jenis yang ada ilham sangat. Selalunya aku suka benda-benda short-cut, cedok sana sini sikit pastuh edit adjust lebih kurang, jadilah karya aku..haha..bagus tak?

Tapi ada jugaklah hikmah disebalik menjadi bidan terjun ni. Baru-baru ni aku nak kena tempah kad kahwin, nak buat peta jer pun orang kedai printing tu kata cas dia RM30 satu peta. Tu baru sebelah pihak jer, dua-dua belah pihak RM50. Macam biasalah, memandangkan aku pun artis digital eksiden, aku buat keputusan utk buat sendiri jer la. Seminggu kemudian baru siap sebab ilham aku tunggu tak sampai...haha...last-last bedal jer. Nanti aku tunjuk la karya aku.

Sebelum tu, aku nak ucapkan "Selamat Hari Lahir Yang ke-28" untuk diri aku sendiri. Tak sangka dah 28 tahun dah umur aku. Aku sebenarnya duk target umur 25 tahun aku sepatutnya dah kahwin, kononnya nak ikut sunnah nabi la. Last-last adik aku umur 24 tahun yang kahwin dulu, aku yang terlajak 3 tahun. Oh yer, ni kad hari lahir aku yang aku taram daripada template Microsoft Publisher pastuh tampal muka aku kat situ:



Jadi la tu kan? Walaupun takde la fancy sangat, aku buat tak sampai 5 minit. Malas nak spend masa lelama. Ni pun aku dah terlajak menulis dan mengadjust karya penulisan blog aku ni dah lebih setengah jam. Sementara masih di bulan Syawal ni, minggu lepas ada open house syarikat di rumah bos kat Sg. Merab. Disebabkan aku geram tengok hamper yang besar-besar kat ofis tu, kemudian diumumkan pulak ada pertandingan pakaian hari raya paling menarik. Aku pun dibantu oleh tunang tersayang, dress up habis-habis nak kasi bawak balik satu hamper. Bertuah jugak la aku walaupun dapat hamper yang paling kecik di antara 6 hamper-hamper yang ada display.


Aku memegang hamper yang dimenangi bersama bos dan jugak adik serta adik ipar aku.

Gambar-gambar aku yang lain:


Aku Seorang Jay dan Aku Seorang Ajak


Woi Ajak! Update la blog ko dowh!


Aku dan Ajak di samping Safuan interframe kat belakang



Dari kiri: Aman, Iwan, Ajak, Pemenang hamper bagi kategori gadis paling bergaya dan pemenang hamper bagi kategori jejaka paling hemsem bergaya..haha..


Ingat tak aku cakap pasal peta yang kedai cas RM30 tu, letih jugaklah aku duk design sendiri. Sepatutnya software yang bagus buat kad ni Adobe Illustrator, aku dah try tapi aku sakit jiwa sebab tak reti nak guna. Aku try guna Adobe Photoshop tak jadi, guna Macromedia Fireworks (software image editing kegemaran aku buat website) pun tak jadi jugak. Last-last aku pakai Microsoft Visio, lagi sempoi. Ni lah hasilnya:



Amcam? Korang paham tak peta aku camner nak datang kenduri aku bulan Disember ni? 2 hari aku bikin ni. Penat otak aku.

Okaylah, aku nak bersiap pergi Konvokesyen tunang aku yang tersayang. Tunang aku dah ada degree dah pun, aku ni jer la belum ada plan nak sambung degree. Nantilah aku masukkan dalam plan objektif aku yang akan datang, kalau ada keperluan.


Happy birthday to JayHemSem!!

You Might Also Like

3 komen

  1. epi besday james!! wow, lawa peta yg ko design.pasni leh tmpah kt ko je.hehe

    ReplyDelete
  2. pjg giler ko taip.. anyway.. hepi belated bday.. tahniah coz menang best dress.. err.. kad besday ko tu.. ciss.. malas sungguh ko mendesign yer.. kalo aku ade, sure bole tlg wat cantik2 kad utk ko kan? hahaha!

    ReplyDelete
  3. Nard: Aku tak suka menerima tempahan2 ni..akaka..

    Nora: Ko kan pernah keje dgn aku, mmg aku bab mendesign ni tak brp minat sgt pun. Tetiba lak designer berenti, terpaksa la aku desain jgk walaupun tak lawa..haha..
    Duk tgh busy migrate web server kat ofis ke webhosting luar ni. Byk jgk keje2 ko dulu terpaksa aku revise dan buat balik. Dah ler ada event pulak tu minggu dpn. Nasib aku ler.. :-)

    ReplyDelete