Produk Pati Ikan Haruan

Dulu waktu aku jalani pembedahan leher aku, macam biasa la orang-orang tua akan rekomen untuk makan ikan haruan bagi mempercepatkan proses sembuh. Aku makan jer la dah orang hidang. Kalau mengikut kajian saintifik pada tahun 2003 yang bernilai RM232,000 yang telah dibuat oleh sekumpulan saintis UPM, kajian awal mendapati ikan haruan mempunyai unsur antiradang ataupun mengurangkan kesakitan otot. Aku tak pasti apa jadi pada kajian RM232k ni sebab bila aku search dengan lebih lanjut, tak jumpa dah. Artikel tahun 2008 kat Utusan Malaysia ni mungkin sambungannya kut tapi aku tak pasti la, aku main teka jer. Apa pun, macam-macam la produk daripada ikan haruan ni.

Aku tak pernah try pun produk ikan haruan ni, tapi dulu aku pernah minum Pati Ayam Bestari, sebotol jer aku minum lepas tu taubat tak nak minum dah. Dia punya bau yang menusuk hidung tu, bila masuk dalam tekak lagi la berdengung, memang nak termuntah aku. Konon-konon dulu bila minum pati-pati ni, otak akan jadi lebih cerdas, boleh ingat lagi informasi untuk bawak masuk dalam exam tapi bila masuk dewan exam, hampehh..jawab apa yang terlintas kat fikiran jer pun. Tak score sangat pun. Kalau dah otak tu boleh simpan tak banyak maklumat, tak payah la berangan nak jadi genius fotografik memori bagai. Kan?

Apa pun, isteri aku jenis yang tak makan pati ikan haruan ni. Tapi dah orang rekomen suruh tengok-tengok, aku pun tengok la apa ada kat farmasi:

Pati Ikan Haruan Harwany: Ada Imam Muda Asyraf pulak jadi Duta Produk

Pati Ikan Haruan Polleney: Yg ni yang orang rekomen kat aku suruh isteri aku minum

Harga di Guardian Farmasi: RM35.90 sekotak, ada 6 botol

Aku tak beli pun dah isteri aku bukan jenis makan ubat sangat. Aku pun bukannya jenis makan ubat jugak. Dalam peti ais belambak-lambak ubat just simpan buat perkasam. Bila dah sakit karang baru terhegeh nak carik pastuh tengok ubat zaman bila punya ntah dah expired ke tak. Patut la industri ubat ni kaya-raya, kerajaan bayar subsidi ubat ni untuk rakyat atau pesakit tak berkira dalam beli ubat, tapi cuba tengok dalam peti ais korang, ada tak lebihan ubat yang tak makan atau tak pernah sentuh atau tahu pun ubat tu wujud?

You Might Also Like

0 komen