Prosedur ECV di PPUM

Sebelum Hari Raya hari tu isteri aku dah masuk minggu ke 34 pregnancy. Aku akan bercerita daripada perspektif sang suami sebab bukan aku yang mengandung pun. Tapi aku harap ada la benda yang aku boleh kongsikan.

Ultrasound Scan di PPUM
Bila doktor dah scan, rupanya kedudukan bayi dalam perut belum lagi berada dalam kedudukan kepala ke bawah. Bayi berada di dalam kedudukan melintang atau dalam bahasa doktor 'Breech'. Kalau baca artikel kat internet, 97% bayi akan berada di posisi kepala ke bawah. Hanya 3% sahaja yang akan mengalami kedudukan yang melintang, songsang atau berpusing bukan di tempat yang sepatutnya. Doktor kata ada masa lagi untuk bayi tu pusing.

Minggu ke-36, pergi check-up sekali lagi di PPUM. Doktor tak scan pun, dia cuma pegang jer perut, terus doktor kata bayi memang tak berpusing di tempat yang sepatutnya untuk keluar dengan cara kelahiran biasa. So doktor cadangkan prosedur External Cephalic Version (ECV). Tapi sebelum tu doktor kasi masa lagi 2 minggu datang check balik tengok dah pusing belum. Balik jer jumpa doktor tu, macam-macam ikhtiar la cuba cari nak kasi bayi tu pusing. Beli air bacaan al-quran, solat hajat, baca yasin semua.

Minggu ke-38, doktor check lagi sekali. Confirm bayi masih lagi tak pusing ke jalan yang betul. Doktor set appointment untuk prosedur ECV. Doktor kata prosedur ni selamat dan tak sakit tapi peluang berpusing tu 50-50. Cuba carik dalam YouTube procedure ni, pertama kali aku tengok video tu aku macam, Woooo..cam ngeri jugak (maksud ngeri yang sebenar aku nak bagitahu, orang Utara panggil Seriau). Apointment dah set untuk prosedur ECV pada minggu ke-39. Waktu ECV tu memang dah ready dah just in case kalau nak kena emergency bersalin caeser.

Wad Bersalin Tingkat 3 PPUM
Aku mula ingat prosedur ECV ni suami boleh join sekali tengok. Rupanya PPUM tak kasi suami temankan isteri bila dalam wad bersalin ni. Kalau bersalin Caeser sememangnya kebanyakan tempat kecuali hospital swasta tak kasi suami masuk tengok, ini bersalin normal kat PPUM pun suami tak boleh masuk tengok. Tunggu kat depan kaunter Stesen Jururawat pun tak boleh, so kena la halau pergi tunggu kat lobi kat tingkat bawah. Memang ramai sang suami duk lepak kat lobi tu termasuk aku. Isteri aku masuk wad pukul 8.15am, pukul 1.30pm baru keluar. Keputusan ECV-
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
TIDAK BERJAYA
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Daripada kedudukan melintang kepala sebelah kiri, kali ni dia berubah ke sebelah kanan pulak. Pilihan terakhir sekarang ni bersalin cara pembedahan Caeser pada minggu hadapannya.

Bersambung...

You Might Also Like

0 komen