Tempah Baju Melayu di Ajay Tailoring

Lebih kurang seminggu sebelum puasa bulan lepas, aku berkesempatan pergi ke Jalan Masjid India. Tujuan pertama time tu nak tengok kain untuk baju nak sewa time nak aku nak kahwin. Tujuan kedua, nak carik satu kedai jahit yang buat baju melayu yang direkomenkan oleh ramai orang. So dah lepas habis tengok kain kat Jakel Trading, pergi la ke Wisma Confident atau nama melayunya Wisma Yakin untuk carik kedai ni.

Mula-mula, aku duk ingatkan apa la nama kedai ni. Sekali dah sampai kedai tu, barulah aku tahu nama dan sebutan sebenar kedai tu. Tengok ni:

Ajay Tailoring Wisma Yakin Jln Masjid India

Tak sangka pulak nama tempat ni ada bunyi macam blog aku ni, Jay! Hahaha!. Dah sampai sana, aku pun buat la tempahan baju melayu aku. Kain dah beli dah. Upah untuk buat baju melayu kat kedai ni (orang kedai ni cakap) yang paling murah kat Wisma Yakin, RM175 untuk sepasang baju melayu (kain sendiri la). Kira okaylah kan, dulu ada kawan aku upah kat tailor yg terkenal kat situ (lupa la pulak nama dia, artis suka buat kat situ) harga RM300. Lagi mahal kan?

Kad Tempahan Ajay TailoringKad Tempahan Ajay Tailoring

Ha ni la kad Ajay Tailoring bila dah selesai buat tempahan. Nak tempah tak payah taruk deposit mahal-mahal. Aku letak RM30 jer. Tapi kena make sure datang amik balik dalam masa 3 bulan la kalau tak burn la baju korang. Dia dah siap letak tarikh siap dah pun, tak payah nak tepon call tanya dah siap ke belum. Macam aku, aku tempah 16/8/2009. Tarikh siap dia 11/9/2009. Lebih kurang dalam masa 3 minggu jer, sebelum raya pulak tu. Aku bukannya nak pakai baju ni untuk raya pun. Ni untuk acara nikah aku nanti bulan 12 ni.

Sebut pasal nikah, baju untuk orang nak kahwin ni rupanya special sikit. Kena tambah corak sikit kat hujung lengan kolar semua tu, lace kut nama dia. Bolehlah pilih mana yang suka:

Pilihan Lace

Pilihlah daripada no. 1 sampai no. 10. Mula-mula aku dengan tunang aku dah sepakat nak pilih corak no. 7 kalau tak salah aku. Tapi orang kedai tu kata corak tu macam terlalu crowded, dia rekomen amik corak yang simple jer baru menarik. Kitorang pun setel amik no. berapa ntah aku lupa. Ish, apsal otak aku ni cepat sangat lupa ni. Benda lain boleh pulak aku hingat. Haiyaa...


Ada banyak lagi benda lain kat dalam kedai tu yang boleh beli macam baju melayu dah siap, kain songket, butang tapi aku tengah kering time tu. Biasalah, nak budget untuk event penting nih. Kang lagi lambat susah aku. Tahun ni aku tak pergi pun gathering budak2 sekolah aku untuk bukak puasa. Tengok gambar diorang jerlah kat Facebook. Tengok semua bawak anak bini semua. Siap ada anak yang dah boleh jalan semua. Walaupun aku rasa diri aku ni macam umur 20 tahun, rupanya aku lagi 2 tahun dah nak umur 30 dah pun. Time bapak aku umur 30 tahun dulu, aku dah masuk tadika dah. Aduhai...

Apa pun. Selamat Berpuasa wahai pembaca-pembaca sekalian!

You Might Also Like

6 komen

  1. Ada je ayat gedixx yg dia letak..eiiii

    bukan letak lace la...namanya sulam....ish3, klu dh kata mat saleh celup ni yg payah ni..x reti BM..hahahahahaha..pstu..lg 1 perasan je nama kedai tu sama dgn nama dia..nama pggilan je pun!

    ReplyDelete
  2. ngehehe...

    jay, tarikh nyer bile?

    eh,
    ko dah tua r jay...hahahha

    ReplyDelete
  3. ko mmg dh tua lah Jay..he sj tak nk ngaku kan...ape2 pun jgn lupa jemput aku tau...tak sbr aku nk tgk ko bersanding..hahha.n then jgn lupa bg aku duit raya...

    ReplyDelete
  4. wah bko dh tua Jay rupanya...aku igtkan tak ngaku...hahha
    yg penting ko kn jmput aku ms ko khwin ye....

    ReplyDelete
  5. huhuhuhu...takper kahwin di lewat usia kau lagi matang...emmm nanti jgn luper jemput aku..aku pg kat perak jer boleh tak ?

    ReplyDelete
  6. Zai: Kalau dah baca kad jemputan, kira dah terjemputlah tu

    Filah: Datang jer la, dekat jer Giant Ipoh sebelah Lost World of Tambun. Lps mkn, pergi mandi-manda, syiok wooo!! Haha

    ReplyDelete